Mett på the Met

Ny dag, nytt museum! Denne dagen var det The Met(ropolitan Museum of Art) som stod for tur. Jeg trodde jeg ikke hadde vært her før, men ettersom jeg led av utallige dejavu hele dagen, hadde jeg nok det likevel. Det er riktignok 10 år siden sist jeg var her, men at jeg kunne GLEMME  at jeg var her? Shame on me.

Men for et museum! Et slikt gigantisk museum med alt fra romerske skulpturer til kinesisk porselen til egyptiske dyremumier til malerier av Rembrandt og lamper fra Tiffany’s. Etter nesten 5 timer måtte jeg rett og slett kaste inn håndkledet. Da hadde jeg hoppet galant (slik jeg alltid hopper) over hele antikken, kunst fra Asia og europeisk middelalderkunst – for å nevne noe. Jeg vet ikke hvordan det er for de fleste, men når jeg blir akutt museumsmett kan jeg plutselig ikke komme meg fort nok ut. Men det var ikke så lett! I 25 minutter surret jeg rundt med det helvetes forvirrende kartet som en elendig rettesnor. Jeg forstod uansett aldri hvilken etasje jeg var i. Uansett hvor jeg gikk åpnet det bare nye, store utstillingssaler seg foran meg.  Mot slutten trodde jeg litt på at jeg ikke var på ferie, men heller et slags dødens venteværelse. Eller kanskje i helvete selv? 
Heldigvis hørte jeg en dansk familie som så like slitne ut som meg, der faren triumferende proklamerte at han trodde han visste hvor utgangen var. Så da lusket jeg etter mine danske broderfolk som, mer via flaks enn farens dyktighet, fant veien ut til slutt. Så takk til Bo, Rasmus og Gitte!

Men nå var det egentlig ikke min desperate trang etter å komme meg ut av museet dette skulle handle om. For jeg hadde en storveis museumsdag! 

Museet er alt for stort og jeg sitter igjen med alt for mange inntrykk til å kunne systematisere en bloggpost. Så derfor blir det:

 «The Met – Fragmenter».  

Som dere ser er det nok av folk på dette museet også.

Dette var en utstilling jeg likte godt. Men hva de egentlig mener med å «reinterpreting its collection of modern and contemporary art», er ikke godt å si. Det var i hvert fall ingen spor etter nytenkning eller nytolkning i selve utstillingen, som dere kan se på følgende bilder:

Men utstillingen var bra, selv om ikke det var noe nytt å spore her. En kronologisk utstilling med kjente verk er ikke akkurat fornying. 

Men ellers var det mye fint å kikke på:


Har du muligheten, dra til the Met!

Legg igjen en kommentar

